Nehod cyklistů v Ústeckém kraji přibývá. Lámou si nohy i páteř

28/10

Povinnosti nosit přilbu platí jen pro cyklisty mladší 18 let. Lékaři z traumacenter by ale uvítali, kdyby i dospělí kolaři odhodili stud či zbytečné pozérství a vzali helmy na milost. Mohou jim totiž zachránit život.

Dospělý cyklista sráží na svém kole malého chlapce jedoucího po cyklostezce. Zprvu dramatická kolize naštěstí končí pouze lehkým zraněním malého sportovce. I na takovou nehodu z cyklistického prostředí z posledních měsíců vzpomíná mluvčí krajských záchranářů Prokop Voleník při pohledu do statistik nehodovosti cyklistů.

Ne všechny případy ovšem dopadají tak dobře. „Od září do uplynulého víkendu evidujeme 20 dopravních nehod cyklistů, většinou jde o srážku s osobním autem nebo srážku s jiným cyklistou,“ říká Voleník.

Policejní mluvčí Šárka Poláčková pak doplňuje čísla od začátku letošního ledna, ze kterých vyplývají alarmující závěry. Od ledna do září vzrostl počet nehod cyklistů v Ústeckém kraji v porovnání se stejným obdobím za loňský rok o 18 případů. „Z počtu 94 nehod cyklistů se letos zranilo 11 osob těžce,“ informuje Poláčková.

Nehodám kralují Děčín a Litoměřice, tedy města, mezi kterými vede populární Labská cyklostezka. Většina nehod se však podle policie odehrává na silnicích, kde se jezdci střetávají s auty.

„Napadané listí a vlhko mohou na silnici působit jako led, proto je důležité, aby cyklista jel přiměřenou rychlostí a ohleduplně. Doba denního světla se navíc už zkracuje a cyklista jako účastník silničního provozu by měl mít kolo řádně osvětlené, a to světlem i odrazkami. Na těle by měl mít reflexní prvky,“ připomíná Poláčková.

Nulová tolerance alkoholu

Další příčina, která se na nehodách podílela hlavně v létě, byl alkohol. „Alkohol za řídítky svádí. Cyklista zastaví a místo vody si dá raději pivo. Ovšem i na něj se stejně jako na řidiče auta vztahuje nulová tolerance alkoholu. Pokud se v takovém stavu účastní dopravní nehody, může dostat stejně jako řidič pokutu až 50 tisíc korun,“ upozorňuje dopravní expert BESIPu Jan Pechout.

Alkohol podle jeho slov silně ovlivňuje vnímání i motorické schopnosti cyklisty. „Dotyčný má problém s rovnováhou, zároveň získává větší odvahu a ztrácí pud sebezáchovy. Špatně pak odhaduje rychlost, kterou jede,“ doplňuje.

Škála zranění cyklistů v Ústeckém kraji je podle mluvčího záchranářů široká. „Velmi často jde o zlomené ruce a nohy, poranění dutiny břišní s nitrobřišním krvácením způsobeným řídítky, výjimkou ale nejsou ani krvácení do mozku. Kolikrát si lidé bohužel nevezmou přilbu a nehoda tak skončí o to vážněji,“ vyjmenovává Voleník.

Bez přilby raději ani ránu

V souvislosti s nošením přilby pak Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti poukazuje na závažná zjištění. „Dopravní experti se shodují, že k asi 20 procentům smrtelných a těžkých zranění cyklistů by nemuselo dojít, pokud by bylo povinné používání cyklistické přilby pro všechny bez ohledu na jejich věk,“ podotýká Budský.

Povinnost použít během jízdy na kole přilbu mají osoby mladší 18 let. Přilbu musí mít správně nasazenou a řádně připevněnou. Statistiky nehod prokazují, že pokud dojde k těžkému či dokonce smrtelnému zranění cyklisty, je ve třech čtvrtinách případů zasažena právě hlava či krk. „Když cyklista nemá přilbu a spadne, tak je 19krát blíže smrti než ten, který ji má,“ zmiňuje Pechout.

Zdroj: www.denik.cz

^