„Nepodceň to. Zapni světlo.“ Nová kampaň přesvědčuje cyklisty k celodennímu svícení

Po kampani „1,5 metru“, pro zlepšení bezpečnosti cyklistů na silnici, kterou v roce 2020 spustili Roman Kreuziger a Peter Sagan a která přinesla osvětu ohledně bezpečného předjíždění mezi řidiče je tu dalšíhodně prospěšný projekt. Je také o bezpečnosti těch, co jedou na kole v provozu a týká se jejich viditelnosti.
„Nepodceň to. Zapni světlo.“ Nová kampaň přesvědčuje cyklisty k celodennímu svícení

„Nepodceň to. Zapni světlo.“ Nová kampaň přesvědčuje cyklisty k celodennímu svícení

Proč svítit i přes den?


Les, tunel, stín, protisvětlo. To jsou místa a situace, ve kterých jste pro projíždějící auta téměř neviditelný cyklista. „Vliv denního svícení na pokles počtu nehod u aut už potvrdila nejedna zahraniční studie. Jsme přesvědčení, že celodenní svícení na kole může předcházet i nehodám, ve kterých je angažovaný cyklista. Proto tato osvěta,“ popisuje motivaci ke vzniku kampaně Zuzana Roubíčková, marketingová managerka společnosti Schindler, hlavního iniciátora akce.


Celodenní svícení na kole snižuje riziko nehody a souvisejících zranění o 19 %. To zjistili dánští vědci už v roce 2005.


Teď k permanentnímu svícení na kole nabádá nová osvětová kampaň „Zapni světlo“. Iniciativu už veřejně podpořili snowboardcrossařka Eva Samková nebo biker-youtuber Damjan Siriški, ale ambasadorem akce je především každý dobře osvětlený cyklista.

Jasný vzkaz někdejšího bývalého profesionála Jana Hrušky

Cyklisty, kteří tráví v sedle hodiny týdně, už praxe naučila svítit na kole nejen, když je tma. „Raději mít pořádný světlo pod p*delí, než sebekrásnější svíčku na hrobě,“ dodává k tématu denního svícení na kole jeden z ambasadorů kampaně, bývalý profesionální cyklista a manažer MTB týmu Ghost Team, Honza Hruška.

Kromě Honzy Hrušky akci veřejně podpořili i snowboardcrossařka a olympijská vítězka Eva Samková, biker-youtuber Damjan Siriški a ultramaratonská cyklistka Peggy Marvanová.


„Čím víc nás přes den svítí. Tím dřív se rozsvítí v hlavě i ostatním a dojde jim, že svícení na kole i ve dne smysl má. Však základní světla na kolo stojí jen pár stovek, ale jízda bez osvětlení nás může stát i život. A to je cena, kterou asi nikdo nechce zaplatit,“ shrnuje poslání kampaně Roubíčková.

Vedle cyklistického velkoobchodu Schindler spol. s r. o. stojí za osvětovou akcí ještě Tým silniční bezpečnosti, cyklistický tým Ghost Team a síť cykloprodejen Mojekolo.

Zapojit se ale může každý. Běžní cyklisté denním svícením na cestách, prodejci kol či cyklopointy na stezkách zase umístěním podpůrných materiálů ve svých provozovnách. Ty lze získat na e-mailu marketing1@schindler.cz.

Zapojená místa pak budou zveřejňována na webu www.zapnisvetlo.cz mezi podporovateli kampaně.

Zpět